Isnin, 30 Ogos 2010

DCJ16


“Babah ada di pejabat Aunty Darlyna. Apa kata Min datang sini, boleh kita lunch sama-sama,” beritahu babah sewaktu aku membalas panggilannya.
Pejabat Aunty Darlyna, bermakna babah berada di pejabat Tan Sri Khairilzan, Germuda Holdings juga pejabat Luqman. Perlukah aku ke sana?
“Emm, tak apa lah babah. Min tak nak kacau babah nak dating. Lagipun, Munir nak ajak Min makan kat Seksyen 11.”
“Hei, jangan guna nama aku untuk mengelat. Bila masa aku ajak kau lunch?” Jerit Munir di belakangku.
Aku berpaling ke arahnya. Munir ni memang tak boleh simpan rahsia la. Geramnya aku.
“Apa tu?”
“Jasmin tipu uncle. Dia malas nak ke sana. Takut terjumpa kekasih lama.”
“Syyy..Moon. Kau ni...” marahku geram.
Aku melarikan diri ke dalam bilik kerjaku. Tak mahu Munir menyampuk perbualan kami lagi.
“Jasmin...”
“Ya..”
“Min, ada sesuatu yang babah perlu tahu ke?”
“Er, Min malas nak ke sana.”
“Min tak mahu jumpa Dzulkarnain ke?”
“Eh, tak. Bukan. Min suka. Dia baik. Kenapa pula Min tak suka jumpa dia?”
“Maksudnya Min suka kat Dzulkarnain. Tapi siapa kekasih lama Min?”
Sah babah dah terdengar jeritan Munir tadi. Siap lah kau Munir.
“Bukan kekasih lah babah. Moon tu saja reka-reka cerita. Emm, baiklah. Min ke sana. Tapi Min tunggu di lobi saja ya. Nanti babah turun kat bawah.”
As you wish my girl.”
***
“Jasmin!”
Aku menoleh. Aku tak dapat mengelak lagi. Tersenyum memandangnya mula menghampiriku. Luqman membuka kaca mata hitamnya. Segaknya dia. Berbaju kemeja coklat muda dan lengannya dilipat paras siku. Tali lehernya kelihatan dilonggarkan sedikit. Nampak agak santai.
“Min buat apa di sini?”
“Err, tunggu babah Min.”
“Oh, ya. Kami sama-sama dalam bilik mesyuarat tadi. Terlupa pula Luq.”
Tiba-tiba Ferisha datang entah dari mana dan terus memeluk tangan Luqman. Luqman kulihat agak terkejut. Begitu juga denganku. Perbuatan itu menampakkan mereka cukup rapat dan mesra.
“Man, I’m ready. Oh, hi Min. Jumpa lagi kita ya. Tunggu Dzulkarnain ke?”
“Err, tak. Saya...”
“Jasmin!”
Aku menoleh. Syukur, babah dan Aunty Darlyna dah sampai. Aku tak perlu berada lama di situ untuk melihat sketsa yang mula menyakitkan mataku. Tapi hanya Aunty Darlyna sahaja yang menghampiri kami. Babah terus keluar. Mungkin ke tempat parking kereta.
“Hi, Man, Ferisha. Nak keluar lunch ke?”
Soal Aunty Darlyna, berbasa-basi.
“Ya, puan. Come join us.”
“Eh, tak apa lah. I keluar dengan Tuan Haji Iskandar dan Jasmin. Thanks.”
Aunty Darlyna menarikku menjauhi mereka. Kejap tangannya memeluk lenganku.
“Kenapa, Aunty?”
Aunty tengok Luqman tu macam nak makan Min jer. Tajam sungguh renungannya walaupun Ferisha ada di sebelah. Min ada apa-apa dengan dia ke?”
“Ish, tak ada lah. Aunty perasan jer kot. Min tengok biasa jer. Anyway, dia senior Min masa sekolah kat kampung dulu.”
“Oo, no wonder lah. I think, maybe, he likes you.”
“Merepeklah Aunty ni. Dia kan dah ada Ferisha.”
“Dia tak suka Ferisha tu. Aunty berani jamin. Perempuan tu sahaja berlagak nak kahwin dengn jurutera.”
Aku tertawa kecil mendengar provokasi Aunty Darlyna. Tapi aku akui, hatiku tidak pernah berubah. Masih seperti dahulu. Cuma aku sering menjadi orang ketiga. Di sisi Luqman akan sentiasa ada wanita yang menjadi pasangan hidupnya, barangkali. Menyesalkah aku kerana tidak pernah berterus terang? Tapi adalah lebih menyakitkan hati kalau Luqman langsung tiada perasaan terhadapku seperti 2 kejadian yang baru aku lalui ini. Dia nampak tenang. Cool, kata orang putih. Dia masih segak seperti dahulu. Cuma lebih matang dan berkeyakinan. Sesuai dengan kerjayanya sekarang. Tiada lagi watak jahat seperti zaman sekolahku dahulu. Berbeza sungguh dengan ciri-ciri lelaki yang aku idam-idamkan dahulu. Ah, Min, engkau ni cengeng lah. Mana mungkin dia masih ingatkan engkau. Tambahan pula dia sudah ada pengganti Amy Maisara. Hmm, apa khabar Amy Maisara ya? Selepas SPM, gadis itu terus berpindah sekolah. Dari apa yang aku dengar, Amy Cuma beroleh keputusan cukup-cukup makan sahaja, pangkat 2.
“Seronok ke pameran kesenian Islam semalam?”
Lamunanku putus. Aku tersentak mendengar soalan daripada Aunty Darlyna. Ini mesti babah yang ceritakan. Aku memandang ke arah Aunty Darlyna yang duduk di kerusi hadapan. Babah di sisinya tenang menumpukan perhatiannya terhadap pemanduan.
“Boleh la.”
“Boleh la aja?”
Aunty Darlyna menoleh ke belakang. Seolah-olah menuntutku bercerita lagi.
You tanya dia, memang tak akan berjawab lah sampai bila-bila. Sampai kucing bertanduklah kalau you nak tunggu. Lebih baik you tanya pada Munir. Dia banyak simpan rahsia anak gadis I ni.”
Bulat aku memandang babah di hadapan. Aunty Darlyna tertawa kecil.
Well, at least she has her own secret keeper.”
Ujar Aunty Darlyna sambil menyambut tawanya. Babah juga turut tertawa. Aku hanya mampu menggigit bibir. Marah? Mana boleh marah. Aku cuma malu sahaja bila sentiasa menjadi subjek percakapan atau perhatian mereka.

Tiada ulasan: