Rabu, 8 September 2010

DCJ24


Keadaan di stesen bas sesak. Hujung minggu. Aku terus melayan dengar lagu melalui MP4 yang bersambung dengan earphone yang ditekap di telingaku. Aku sengaja tidak berdiri kerana pasti sahaja orang akan mengambil peluang untuk ambil duduk sekiranya aku turut bangun melihat bas. Membiarkan Luqman berdiri sambil melihat kalau-kalau bas yang ingin kami naiki tiba. Lagipun aku sengaja tidak mahu terlalu berdampingan dengannya kerana risau dilihat rakan-rakan sekolahku atau sesiapa sahaja yang mengenali kami berdua yang mungkin juga berada di situ.


“Min!” aku mendongak. Lelaki melambai, memanggilku menghampirinya.


“Bas dah sampai ke?” lelaki itu mengangguk. Aku mencapai beg sandang dan bingkas ke arahnya. Kami sama-sama berlari ke arah bas bernombor 48 yang akan membawa kami pulang kampung. Setiba di pintu bas, langkah kami terhenti. Alamak, ramainya. Luqman menguis tanganku.


“Mari, Min. Kalau kita tak naik sekarang, kita akan sampai lewat malam. Tentu ayah long risau nanti.” Walau pun berat hati aku menuruti juga langkahnya.


“Naik, naik. Yang berdiri di tengah tu, pergi belakang lagi. Belakang lagi.”


Jerit konduktor bas. Huh, seboleh-bolehnya dia mahu penuhkan bas ni padat macam tin sardin. Aku dan luqman terus bergerak ke bahagian tengah. Semua tempat duduk sudah penuh. Nampak gayanya terpaksalah kami berdiri sepanjang perjalanan pulang. Aku dan luqman terpaksa berdiri secara menghadap bagi memberi ruang kepada penumpang lain. Keadaan kami begitu hampir. Mujur luqman lebih tinggi dariku. Jadi aku tidak perlu menghadap wajahnya.


“Belakang lagi. Belakang lagi. Ni ramai lagi yang nak naik ni. Tolong ke belakang lagi.” Jerit konduktor itu lagi. Tiba-tiba tanpa di sangka-sangka seorang wanita di belakangku telah tertolak tubuhku.


“Ya Allah!”


Aku terdorong ke hadapan betul-betul mengena tubuh Luqman. Dalam masa yang sama tangannya terus memegang bahuku bagi memastikan aku tidak terus jatuh ke bawah. Aku tersentak. Terasa bahang panas menerpa ke seluruh wajah dan tubuhku.


“Min, ok ke?”


“A..ya..ya ok.” Ucapku separuh gugup.


Wajahku memerah menahan malu. Aku terus menunduk ke bawah. Langsung tidak mendongak memandang ke arahnya. Tangan kanannya masih di bahuku. Keadaan itu seolah-olah seperti kami sedang berpelukan. Seminit. Dua minit. Tiga minit. Aduh, berapa lama lagi kami harus berkeadaan begini? Jantungku yang berdegup kencang terasa seolah-olah sudah gugur ke bawah. Bau minyak wangi Luqman semakin tengit menusuk hidungku. Aku menguis-nguis hidungku yang mula terasa gatal.


“Min.” Terasa lembut suaranya menjamah gegendang telingaku. Aku mendongak. Pandangan kami bersatu. Dia tersenyum. Seolah-olah senang dengan kedudukan kami sekarang.


“Wangi rambut min. Syampu apa yang min pakai?”


Eh, lelaki ni nak buat lawak iklan syampu ke?


“Min gosok dengan sabun mandi jer. Kenapa? Nak ke? Lagi satu, boleh Luq lepaskan Min? Min dah ok sekarang.”


Lelaki itu tercengang-cengang.


“Err..maaf, “ ujar lelaki itu lalu menarik tangannya.


“Terima kasih.” Balasku antara dengar dengan tidak.


***


Leka aku membelek skarf kecil berwarna merah. Cantik! Tanganku sempat merasa kelembutan kain tersebut. Teringin aku memilikinya bila sudah bertudung nanti.

“Ambil lah, kalau nak beli. Luq bayar.”

Aku menjeling ke arah lelaki itu yg semenjak tadi asyik membuntuti diriku.

“Banyak duit?”

“Bukannya mahal pun. Baru RM10 ja. Luq tahu taste Min bukannya setinggi mana.”

Amboi, perli aku ke?

“Emm, tak sama seperti taste Amy Maisara kan?”

“Boleh tak kalau tak sebut nama dia waktu-waktu begini?”

Tinggi suaranya.

Aku tersentap.


Dia marah aku ker? Aku terus meletak kembali skarf merah yang masihku pegang. Niatku terbantut. Tanpa sepatah kata aku berjalan meninggalkannya.


“Jasmin!”

“Jasmin Alia!”

Lenganku disentap agak kasar sehingga menyebabkan tubuhku terdorong ke belakang.

Aduh!

Tiba-tiba serasa seperti ada seseorang berdiri di di hadapanku. Aku mendongak. Luqman menoleh ke belakang.

Hah! Ayah Cu!

“Kenapa ni? Min buat apa kat sini?”

Wajah Luqman bertukar pucat.


***


Aku masih mendiamkan diri dalam kereta Ayah Cu. Ayah Cu juga langsung tidak bercakap walaupun sepatah. Diam. Aku memegang erat plastik beg biru berisi skarf pemberian Luqman.


“Luq dah beli skarf ni. Ambil lah. Hadiah tanda persahabatan kita.”


Plastik beg berisi skarf bertukar tangan.


Sahabat? Hanya sahabat?


Ehem!

Aku mendongak memandang ke sisi. Ayah Cu tidak menoleh. Tapi kutahu dia memerhati gelagatku dari ekor matanya.

“Ok, Min tahu Ayah Cu marahkan Min. Tapi Min keluar dengan kebenaran Ayah Long. So, don’t look at me like that. Macam orang bersalah pula.”

You know what I mean, Jasmin Alia.”

“Ayah Long tak bising pun, kenapa pula Ayah Cu nak busybody.”

“oo..ok. Now I’m a busybody person. In case, kalau jadi apa-apa, siapa yang nak bertanggungjawab?”

“Jadi apa? Min tak faham lah.”

“Min pengsan hari tu, sebab budak Luqman tu kan? Siapa dia?”

“Ayah Cu...dia kan anak Mak Usu Arwa. Takkan lah Ayah Cu tak kenal.”

I know him. Siapa dia pada Min? Your boyfriend? I’m warning you, don’t you ever think to fall in love with a man at this age.”

What? No. He...he..”

He what?”

Just a friend. That’s all. Kawan aja.”

“Betul?”

“Ya, betul”.

Good. ”

Tiada ulasan: