Isnin, 6 September 2010

DCJ19


“Nak balik kampung? Kenapa?” soalku sedikit kehairanan apabila Babah menyuarakan tentang balik kampung.Setahu aku, babah memang tersangat sibuk dalam seminggu dua ni.
“Babah nak buat kenduri doa selamat sikit sempena nak sambut bulan Ramadhan ni.”
“Tapi babah boleh buat kat sini kan?”
Babah memandangku sambil berkerut.
“Kenapa? Min tak suka ke? Min tak rindu kat keluarga di kampung ke? Lagipun dah lama Min tak balik sana, apa kata ummi Long nanti, Min dah tak ingat mereka.”
Aku tersentak. Benar kata babah. Aku dah lama tak pulang ke kampung. Tiba-tiba wajah Ayah Long, ummi Long dan keluarga di kampung mengetuk fikiranku. Aku terlalu sibuk sehinggakan tidak lagi meluangkan masa menjenguk mereka di kampung.
“Maafkan Min, Babah. Min bukan tak suka dengan rancangan ini. Min memang rindukan keluarga di kampung terutamanya Ayah long dan ummi Long. Tak boleh ke babah postpone dahulu perkara ni?”
“Jasmin, tak elok ditangguh-tangguh sekiranya nak buat perkara baik. Lagipun, babah tak nampak masa lain yang lebih sesuai selain sebelum bulan Ramadhan ni. Tambahan pula, babah ada beberapa perkara yang perlu dibincangkan dengan Ayah Long dan Ummi Long.”
Lain benar bunyinya. Perkara baik? Seperti ada sesuattu yang ingin babah sampaikan.
“Perkara apa, bah? Babah macam rahsiakan sesuatu daripada Min?”
Aku bangun menghampiri tempat duduk babah. Babah memandangku sambil tertawa kecil. Wajahnya nampak berseri-seri. Kenapa aku tak perasan tadi?
“Babah, cakap la cepat.”
Aku menggoncang lengannya.
“Ok..ok. “
Babah menarik nafas panjang dan melepaskannya perlahan. Aku terus menanti perkara baik yang akan diperkatakan itu.
“Babah dan Aunty Darlyna akan berkahwin. Semalam, Aunty Darlyna dah setuju dan terima lamaran babah.”
Wah! Sesuatu yang ku tunggu-tunggu selama ini. Akhirnya, terbuka juga hati babah untuk berkahwin sekali lagi. Setelah hampir 27 tahun menduda dan akhirnya dia ...
Aku terus memeluk babah.
“Tahniah, Min tumpang gembira.”
“Terima kasih, Min. Atas sokongan Min selama ini.”
You deserve to be happy.”
Didorong rasa gembira yang teramat, aku terus mencium kedua-dua belah pipi babah dan kemudian memeluknya sekali lagi.
Do I deserve that too?”
Aku tersentak. Terasa seperti darah merah menyerbu ke wajahku. Baru ku ingat, aku sudah lama tidak mencium babah. Untuk pertama kali, semenjak aku dewasa, aku telah berkelakuan seperti anak kecil berusia 10 tahun yang baru mendapat sesuatu.
Babah tertawa. Tangannya terus menggusap kepalaku. Perbuatannya itu mengingatkan aku kembali ke zaman kanak-kanakku. Zaman ketika kami di kampung.
“Babah...”
Tertawa babah makin panjang melihat aku terkulat-kulat menahan malu. Jemari kananku terus menguis-nguis rantai tangan yang terikat kemas di pergelangan kananku. Satu tabiat baru yang aku perolehi.
“Ada satu perkara lagi yang babah nak beritahu.”
Suara babah kedengaran formal semula. Aku menoleh memandang ke arahnya.
“Dzulkarnain datang jumpa babah di pejabat siang tadi.”
Abang Nain!
Aku menarik nafas panjang. Aku berharap apa yang babah akan perkatakan bukan seperti yang sedang aku fikirkan.
“Dia nak bawa mak dan abah dia datang rumah. Dia ada cakap apa-apa pada Min ke?”
“Cakap apa bah? Datang ajalah. Kenapa pula perlu cakap dahulu? Macamlah tak biasa,” ujarku separuh tergelak.
“Mereka bukan saja-saja nak datang. Tapi ada hajat. Nak melamar dan meminang Min.”
What?
Terasa seperti nak luruh jantungku mendengar kata-kata babah. Apa yang Abang Nain beritahu babah? Aku tak pernah tahu menahu tentang hal ini. Tentang hal lamaran dan meminang?
“Min tak tahu tentang perkara ini.”
“Oh, ya ka? Tapi dia beritahu babah... Ahh, alamak! Babah terlupa sesuatu hal yang penting. Nanti kita sambung bincang lain. Babah perlu telefon Aunty Darlyna.”
Babah terus bergegas naik ke tingkat atas. Tingkahlakunya agak kelam kabut, membuat aku kaget seketika. Babah seolah-olah cuba melindungi sesuatu. Aku mengerutkan dahi memikirkan kata-kata babah yang tersangkut separuh jalan.

Tiada ulasan: