Isnin, 30 Ogos 2010

DCJ17

Kting! Pintu kedai terbuka. Kedengaran tapak kaki seseorang memasuki kedai. Alah! Aku terlupa nak menukar papan tanda tutup pada pintu. Munir tak ada, ke Terengganu menziarah ibu saudaranya yang sakit. Sekarang ni cuma tinggal aku sahaja. Sengaja aku tutup kedai petang ni, stok yang baru sampai petang semalam perlu disusun dahulu dan stok yang lama perlu dibuat sisihan untuk proses clearence. Aku segera keluar dari stor. Sambil menepuk-nepuk pakaianku yang agak berhabuk, aku melangkah pantas ke ruang hadapan. Kelihatan seorang lelaki membelakangiku sedang membelek ruangan majalah.
“Maaf, kami tutup petang ni, encik. Ada stok clearence esok. Encik boleh datang esok sebab banyak buku-buku yang akan dijual separuh harga.”
Ucapku dalam nada sopan. Hati pelanggan perlu dijaga. Tak boleh sesuka hati menghalau keluar. Lagipun, memangsalah berada di pihak ku kerana terlupa meletakkan papan tanda tutup.
Lelaki itu menoleh. Hah, Luqman!
“Luq! Buat apa di sini?”
Lelaki itu tersenyum.
“Saja datang nak bercakap-cakap dengan Min. Kita selalu berjumpa, tapi tak pernah berkesempatan nak berbual.”
Macam mana nak sempat. Engkau asyik berkepit dengan steno Tan Sri, gerutu hatiku.
“Min, Luq dengan Ferisha cuma kawan. Luq harap Min tak fikir yang bukan-bukan.”
Eh, macam tahu pula apa yang sedang aku fikirkan. Luqman ni boleh baca fikiran aku ke? Aku tersenyum.
“Err, Luq datang sini semata-mata nak ceritakan tentang hal ni ke? Min tak kisah Luq nak berkawan dengan siapa pun. Itu hak Luq, kenapa pula nak kena beritahu Min.”
“Luq tak nak Min salah faham tentang kejadian hari tu.”
Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi di dalam bilik kerjaku.
“Sekejap, Min angkat call.”
Aku meninggalkan Luqman sendirian di hadapan. Menghampiri meja kerjaku. Nama Dzulkarnain terpapar di skrin telefon bimbitku.
“Assalamualaikum.”
“Waalaikumussalam. Min, kat mana tu?”
“Muss Read Bookshop. Kenapa?”
“Ummi jemput Min makan kat rumah malam ni. Abang Nain jemput Min petang ni ya?”
“Min kena tanya babah dulu.”
“Abang dah tanya pun. Jangan risau tentang tu.”
“Min, apa kata kita keluar makan petang ni? Luq belanja. Opss...sorry. I thought..
Aku menoleh ke pintu. Luq sedang berdiri di pintu. Menyangka aku sudah habis bercakap di talian.
“Siapa tu? Abang dengar suara orang.”
“Err...”
“Min ada tamu ya? Macam mana malam ni? Abang datang ambil Min di kedai.”
Aku memandang Luqman yang masih memandang ke arahku. Matanya, harapannya dan barangkali harapanku. Tapi bagaimana pula dengan Abang Nain?
“Eh, tak payah. Min...”
Yang mana satu harus aku pilih? Aduh, sakitnya kepalaku!
“Macam ni, abang tak payah datang ambil Min. Nanti Min pergi sendiri. Boleh?”
Kedengaran keluhan di hujung suaranya.
“Hmm, baiklah. Abang tunggu. Jangan lupa ya.”
“Baiklah.”
Ujarku seraya mematikan talian. Aku memandang Luqman yang asyik melihat hasil karyaku di atas meja. Entah dengar atau tidak perbualanku tadi.
“Min ada hal ke malam ni? Bagaimana? Boleh kita keluar?”
Aku mengetap bibir sambil mengangguk perlahan. Mana mungkin aku menolak pelawaannya. Serasa rindu yang sekian lama ku pendam terlerai kini. Ya Allah! Jasmin!

Tiada ulasan: