Sabtu, 6 November 2010

DCJ 29

“Min masih berhubung dengan dia?”
Ayah Cu sudah memulakan soal siasatnya. Aku menghulurkan selimut kepadanya sambil mengerling padanya. Ayah Cu memandangku tajam.
“Ayah Cu janganlah salah sangka. Min baru jumpa dia semasa Min tinggal dengan babah. Dia kerja satu ofis dengan ibu.”
“Oh! Dia dah jadi jurutera?” soalnya dalam nada terkejut.
Aku mengangguk. Tanganku menepuk-nepuk bantal yang berada di atas tilam. Tetapi aku kemudiannya perasan maksud soalannya. Aku memandang ayah cu yang sedang duduk di sofa yang terdapat dalam bilik tidur tamu itu.
“Ayah Cu tahu dia nak jadi jurutera? Mana ayah cu tahu?”
“Kamu berdua bercinta?”
Soalan dibalas soalan. Aku sedikit tersentak. Serasa darah merah menderu ke wajahku.
“Apa tanya macam tu? Min kawan sahaj dengan dia. Min dah beritahu Ayah Cu dulu. Takkan dah lupa?”
Ayah Cu tersenyum. 
"Itu dulu. Semasa Min masih berhingus. Sekarang dah pandai melawa. Tengok, keluar dating pakai make-up segala. Kan berbeza, dulu dan sekarang."
Aku mengetap bibir. Dia perli aku. 
"Ayah Cu, I'm almost 30. Takkan selamanya nak pakai baju sekolah?"
"There.. Min dah mengaku pun. Habis tu? Takkan selamanya nak berkawan?"
Aku tersentak. Ayah Cu tak marah ke kalau kami bercinta? Adakah istilah 'kami' itu untuk aku gunakan atau sekadar aku seorang sahaja mencintai Luqman sedangkan dia tidak? Apa yang aku rasakan dari dulu sehingga kini, hanya aku sahaja yang ada perasaan padanya sedangkan aku sendiri tidak pasti perasaannya padaku. Dia banyak membuatkan aku berfikir-fikir dan mengagak sendiri. Jadinya, sebagai jalan mudah dan untuk tidak menyakitkan hatiku, aku berkeputusan dia tiada perasaan padaku dan kami hanya sekadar kawan. Full stop.
Aku meletak kembali bantal yang telah bertukar sarung ke atas katil.
“Dah siap. Min keluar dulu,” ujarku bingkas ke pintu kamar.
“Hei, ayah cu tak habis tanya lagi ni!”
“Min dah mengantuk la. Esok sahaja kita sambung,” balasku sambil menutup pintu kamar. Malas mahu melayan soalan bak siasatan polis lagaknya. Aku melangkah menuju ke kamarku.
“Jasmin Alia!”
Langkahku terhenti apabila mendengar panggilan ayah cu. Dia sudah berdiri di muka pintu.
“Ada apa?”
“Esok, ayah cu ada hal sedikit di hospital. Tengahari kita keluar makan sama-sama. Ada hal yang perlu kita bincangkan.”
“Bincang sekarang sajalah. Buat apa nak tunggu esok?”
Ayah cu merenungku lama. Kenapa pula? Aku ada salah cakap ke?
Aren’t you said sleepy just now? If I'm not mistaken.”
Aku tersengih sambil menggaru kepala yang tidak gatal. Hehe.. terkantoi!
“Err, ok. Esok ayah cu ambil Min kat Muss Read Shop. Min tunggu di sana.”
“Ok.”
***

Kting! Bunyi loceng pintu Muss Read Shop tatkala aku menolak daun pintunya. Sunyi. Aku menapak ke dalam bilik kerja. Kosong. Ke mana pula perginya si Munir ni? Di luar tiada. Di bilik pun tiada. Aku pantas menyarungkan apron pekerja berwarna maroon ke tubuhku. Aku membelek nota-nota penting yang terdapat di kaunter. Ada beberapa pucuk surat dan bil yang terletak elok dalam kotak surat. Itu bermakna Munir sudah mengambil surat-surat tersebut di peti surat hadapan kedai.
“Lambat hari ni. Ingatkan tak datang,” tegur Munir dari belakang. Aku menoleh. Munir memegang satu kotak berisi buku. Aku mengurut dada seketika.
“Terkejut aku. Hilang semangat. Datanglah. Apasal pulak tak datang. Stok baru ke ni? Bak sini aku susun,” ujarku seraya mengambil kotak tersebut dari tangannya.
“Manalah tahu. Semalam dah keluar dating,” serkapnya sambil tersengih.
Aku menjegil ke arah Munir. Lelaki itu buat-buat tak nampak. Pura-pura mengemas kaunter yang sudah sedia bersih dan kemas.
“Aku keluar makan dengan Luqman je lah. Bukan dating. Jangan fikir yang bukan-bukan,” balasku memperbetulkan tanggapannya.
Munir mencebik.
“Sampai ke tua lah kau tak kahwin, Min oi. Kenapalah kau susah nak nampak apa yang dah dia buat kat kau? Aku yang melihat pun dah faham apa yang berlaku dalam hubungan kau berdua.”
“Tak ada apa yang berlaku, Moon. Aku kenal dia. Mulut kata lain, hati maksud lain.”
Tanganku pantas meletak buku-buku yang baru dikeluarkan daripada kotak di atas troli buku baru. Selepas memasukkan rekod buku dalam sistem dan meletakkan kod harga, baru buku-buku tersebut akan disusun di rak mengikut bidang perkara yang telah dikhaskan.
Tiba-tiba telefon bimbitku bergetar. Aku mengeluarkannya daripada poket apron kerjaku.
: Hai, anak babah. Ada di mana? Babah dan Ibu baru sampai. Balik makan tengahari, ibu masak.
Aku tersenyum. Lantas membalas semula pesanan ringkas tersebut.
: Muss Read Shop. Tak payahlah. Babah dan ibu rehatlah. Min makan kat luar. Semalam dah janji dengan ayah cu.
: Dia tak kerjakah?
: Dia off hari ni.
:Hmm, babah ingatkan Min keluar dengan Nain.
:Taklah. Kenapa? Dia ada cakap ke?
:He just asking ‘bout u. So, I thought he want to ask u out for lunch.
:Mm,tak ada pun.
:Oklah. Enjoy ur lunch. Send my regard to ayah cu.
:Orait.
Aku menyimpan semula telefon bimbit ke dalam poket apron. Kebiasaanku apabila berada di kedai. Sekiranya aku biar di dalam beg tangan, alamat bingit pula leteran si Munir kerana terpaksa mengangkat bagi pihakku.


Kting! Pintu kedai terbuka. Aku mendongak di celah-celah rak buku. Ayah cu melangkah masuk sambil tersenyum. Aku memandang jam di lengan. Sudah pukul 12 tengahari. Patutlah dia dah terpacak di sini. Ayah cu ni memang seorang lelaki yang menepati masa.
“Hai, kenapa tu? Tersengih-sengih, tersenyum-senyum.”
Ayah Cu berdiri segak di hadapanku. Aku mengerutkan dahi. Pelik melihat wajah ayah cu seperti ada sesuatu. Berseri-seri. Pakaiannya pun tampak ringkas.
What? Am I looked terrible?”
Aku tersenyum.
“Mmm, nampak lain sikit daripada semalam. Semalam macam serabut sikit, hari ni lain.”
“Apa yang lainnya, Min?”
Hmm, mesti ada sesuatu yang cuba disembunyikan. Aku amat pasti. Mesti sesuatu yang berkaitan dengan teman baikku yang sudah 2 tahun berada di perantauan.
“Berseri-seri. I know that kind of look. If I’m not mistaken, is Nad here... in Malaysia right now?
Aku cuba menyerkap. Lelaki itu mengeluh tapi dalam riak yang masih manis.
How do you know? I thought, no, we thought, we want to make you a suprised.”
Aaaa.....
Aku menjerit  dan melompat-lompat kegembiraan. Munir terpingga-pingga melihat telatahku.
Call her. Please call her now. I want to talk to her.”
“Tak payahlah. Kita dah nak jumpa dia petang ni. After lunch.”
“Tak nak. I want to talk to her right now. Please, ayah cu.”
“Telefon sendiri. Don’t you have your own handphone?”
“Alah, ayah cu. Tak seronoklah. Buat-buat tak faham pula. Cepatlah,” gesaku pantas.
“Ok. Ok. Sekejap.”
Munir mencuit lenganku sewaktu ayah cu sedang sibuk mendail nombor telefon Nadheerah.
“Moon, Nad dah ada kat Malaysia,” ujarku kegembiraan.
“Hah! Ya ka? Eiii...seronoknya.”
“Min, here. She is on the phone line.”
Aku terus mencapai telefon bimbit ayah cu.
“Weiii, kurang asam. Tak guna punya kawan. Balik tak beritahu,” kutukku semahunya. Kasar sungguh bahasaku pada bakal ibu saudaraku itu. Ayah cu menjelingku tajam. Aku mengerut muka sambil menjelir kembali padanya.
“Aikk, aaaa... teruknya. Honey, you dah berpaling tadah. Teruklah lelaki tu, langsung tak boleh diharap. Ingat nak berkomplot, dia pula pecahkan rahsia. Eiii, geramnya!”
Aku tertawa lagi. Komplot tak menjadi.
“Padan muka. Nak kejutkan orang konon. Lain kali nak cari partner, jangan cari bapa saudara aku. Ingat aku tak boleh baca riak muka dia.”
Haha...kahkah..Aku tertawa berdekah-dekah. Seronok yang amat sangat. Seronok kerana komplot ayah cu dan Nadheera tak menjadi dan seronok kerana teman baikku itu sudah berada di Malaysia.

***
“Aku balik sebab ayah cu kau lah.”
Aku mengacau ais yang mula mencair di dalam gelas coklat.
“Eh, kenapa pula? Dia dah ajak kau kahwin ke?”
“Habis kau ingat dah berapa lama kami bertunang? Sebulan?”
Aku tertawa melihat riak wajahnya yang kemerahan seperti udang bakar. Aku tahu, bukan ayah cu yang memaksanya pulang. Aku cukup kenal bapa saudaraku yang satu itu. Lebih daripada aku mengenali babah. Kami membesar bersama. Usia kami yang hanya beza 7 tahun membuatkan aku dan ayah cu agak rapat. Dia yang sentiasa memerhati gerak geriku. Aku tak begitu terkejut apabila Nadheera menyatakan perasaannya terhadap ayah cu padaku. Aku juga tidak terkejut apabila ayah cu juga turut menyatakan perasaan yang sama terhadap rakan baikku itu. Apabila Nadheera menyambungkan pelajarannya di United Kingdom dan ayah cu pula mula bekerja di Pusrawi, hubungan kami sedikit renggang. Sementelah pula aku sudah jarang balik ke kampung kerana sudah tinggal bersama babah.
“Moon sihat? Kenapa kau tak ajak dia jumpa sama?”
Nadheera melabuhkan punggungnya di birai katilku. Aku meletak kembali gelas coklat yang berisi air bali ais di atas meja kerjaku dan kemudiannya menghulurkan sebiji bantal peluk kepadanya.
“Aku keluar date dengan tunang kau lah tadi. Carikan hadiah untuk si buah hati yang merajuk. Buat apa aku nak ajak si moon tu? Menyibuk aja nanti,” usikku nakal. Nadheerah menjeling. “Teruk tau. Ada tunang pun tak boleh diharap. Kerja sahaja. Mak aku dah bising tau. Dia risau aku kat sana dah 2 tahun sendirian.”
Dia menumbuk-numbuk bantal peluk yang kuberi tadi. Ish, kalau ya pun marah, janganlah bantal peluk aku pula dijadikan sasaran.
“Eleh, mak kau ke yang bising atau kau sendiri dah mabuk kepayang. Balik pun sampai tak menyempat, “ usik aku lagi. Tatkala itu juga sepit ketam jemari runcing wanita berkulit kuning langsat itu mengenai lenganku.
“Ouchh, sakitlah!” ujarku sambil mengesat lenganku.
“Padan muka. Usik orang lagi.”
Nadheera menjelirkan lidahnya. Hish, perempuan ni! Dah nak kahwin pun, perangai masih macam budak-budak.  
“Kau jadi pengapit aku yer?” Terbeliak aku mendengar permintaannya.
“Aku anak saudara pihak lelaki, takkan aku nak jadi pengapit kau pula?”
“Alah, kau bukan boleh jadi pengapit dia pun. Kau perempuan.”
Ye tak ya juga. Aku pun terlupa tentang hal itu. Telefon bimbit aku berbunyi.
Luqman!
“Kat mana ni?”
“Kat bumi.”
Jawabku perlahan. Nadheera mengerling sambil tersengih. Dia mula menghampiri tempat dudukku. Aku menginjak cuba menjauhkan diri darinya.
“Tau lah kat bumi. Takkan kat bulan pula.”
“Kat rumah. Ada kawan datang rumah.”
Nadheera mengangkat jari telunjuknya dan mencuit hidungku. Aku menjegilkan mata ke arahnya. Memberi isyarat supaya jangan mengganggu.
“Oh, ya? Lelaki ke perempuan? Tengah buat apa?”
Soal macam penyiasat pula. Penyibuk!
“Perempuan. Tak ada buat apa-apa. Sembang-sembang, bual-bual. Dah nama pun kawan lama.”
“Hmm, ingat nak ajak dinner malam ni?”
“Kirim salam,” ujar Nadheeera separuh berbisik. Aku menampar bahunya.
“Waalaikumussalam. Siapa tu?” soal Luqman. Mungkin dia terdengar suara Nadheera.
“Kawan Min, Nad.”
“Nut? Gila?”
“Bukan Nut. Nad, Nadheera. Kawan semasa sekolah dulu.”
“Oooo...mm. oklah. Nanti saya call balik. Have a nice chat.”
Nadheera menjegilkan matanya.
“Wow, dah ada pakwe. Sembunyi-sembunyi ya.”
“Bukan pakwe lah. Kawan saja.”
“Kawan? Ajak dinner? Pelik."
“Tak mahulah cakap pasal Luq. Malaslah.”
“What? Did you say Luq? You mean Luqman Haqeem? Luqman Haqeem masa sekolah dulu?”
Nadheera membeliakkan matanya. Alamak! Aku terlepas sebut nama Luqman.
“Aaaa...”
Nadheera menjerit riang. Aku terus menekup mulutnya dengan tanganku. Ayah cu menjengulkan kepalanya di sebalik pintu kamarku. Wajahnya kerisauan.
“Kenapa? Apa dah jadi?”
Aku dan Nadheera saling berpandangan seketika dan kemudiannya memandang ke arah ayah cu.
“Tak ada apa.”
“Kalau tak ada apa, kenapa you menjerit, sweet?”
“Eh, ya ka? Oppss, sorry, honey. Ni ha, Min dah ada..mmbbs,” sekali lagi aku bertindak pantas menekup mulut Nadheera. Tetapi seketika cuma apabila dia berjaya melepaskan diri.
“Mulut tempayan sungguh!” marahku dalam nada geram.
Nadheera ketawa mengekek.
“Hei, cakap molek sikit kat bakal mak saudara kau ni,” gertaknya separuh mengusik. Aku mencebik. Tak hairan! Ayah cu hanya menggelengkan kepala apabila melihat telatah kami berdua.
Sweet, you nak balik pukul berapa ni? Jomlah. Esok I ada meeting. Takut terlewat bangun pula. I tunggu kat bawah,” ujar Ayah cu seraya berlalu.
Sweet, honey. Hee.. Nak termuntah aku mendengar istilah yang digunakan oleh ayah cu dan Nadheera semasa memanggil sesama sendiri. Geli geleman.
"Eh! Kata cuti. Kenapa pula tiba-tiba ada meeting?"
“Alah, Min. Macamlah kau tak tahu kerja dia. Cuti bekerja sahaja. Bukan cuti dari mesyuarat.  Oklah Min, esok kita jumpa lagi ya. Aku call kau esok.”
“Datang jer kat Muss Read Shop. Aku ada di situ.”
“Ok. Jom aku balik dulu. Cium tangan aku,” arahnya tiba-tiba. Huh! Pantas aku menampar tapak tangannya.
“Sakitlah!”
“Padan muka. Gatal!”
Nadheera tertawa lagi sebelum berjalan keluar dari bilik tidurku.

Tiada ulasan: