Selasa, 7 September 2010

DCJ21

Munir memandangku tajam. Geram melihat tingkahku yang buat-buat tidak tahu tentang kehadiran Luqman di dalam kedai kami.
“Aku tak berhutang apa-apa dengan kau. Jangan nak renung aku macam kau lapar sangat.”
“Aku tak buta macam kau Min.”
Aku menoleh. Membalas renungannya.
“Apa maksud kau?”
“Jangan buat-buat tak faham. Buat-buat tak nampak. Kau sedar tak, kau sedang menolak tuah. Menolak jodoh yang telah ditentukan tuhan.”
“Tuah apa yang aku ada Munir kalau aku sentiasa menjadi orang ketiga dalam hidupnya?”
“Kau dah tanya? Kau dah selidik betul-betul ke?”
“Aku tak perlu selidik apa-apa. Tingkah dan layanannya terhadap perempuan lain lebih mesra daripada biasa. Itu yang aku tahu. Dia memang tiada perasaan terhadapku.”
“Kau memang buta Min. Takkan kau tak sedar yang selama ini dia melebihkan diri kau dari segala-galanya. Atau kau sahaja tak mahu sedar. Aku tahu kau cemburu dengan setiausaha Tan Sri khairilzan. Kau juga cemburu bila dia berkasih dengan Amy Maisara. Tapi kau sanggup benamkan cemburu kau kerana ego kau. Kau ego Min. Tinggi ego kau sehingga sanggup mengenepikan perasaan orang terhadap kau. Apa lagi yang kau mahu Min?”
“Aku mahu dia berterus terang. Aku mahu dia beritahu yang dia cintakan aku. Sayang aku. Dia mahu aku dalam hidupnya. Salah aku lagi? Berat sangat ke permintaanku? Aku perempuan Melayu, Munir. Aku dibesarkan dalam suasana timur yang penuh adat. Ada rasa malu. Ada rasa hormat. Tapi dia lelaki. Dia lah yang sepatutnya memulakan dahulu. Bukannya aku.”
“Elok lah tu. Dua-dua orang ego. Seorang ego lelaki yang berlagak jantan. Seorang pula ego wanita Melayu terakhir.”
Aku menjeling ke arah Munir. Lelaki itu menghampiriku bersama sebeban buku-buku yang baru dikeluarkan dari kotak.
“Aku tahu kau dibesarkan di kampung yang penuh dengan adat ketimuran. Aku akui. Tapi kau juga berpendidikan. Takkan kau tak tahu nak beza perkara yang perlu kau untuk berterus terang dengan yang tidak? Kau fikirlah sendiri Min. Kau akan menyesal kalau kau menidakkan jodoh ini.”
Munir meninggalkan aku terkial-kial. Aku menjenguk ke luar bilik kerjaku. Mencari kelibat Luqman di antara rak-rak buku. Tiada. Mungkin dia sudah penat menungguku. Aku menghela nafas berat. Lelah dengan perhubungan yang tiada hujung pangkal.  
***
“Mengakulah Min yang kau sukakan dia.”
Desak Munir lagi.
“Ya, ya, ya. Aku memang sukakan dia. Aku memang cintakan dia. Aku memang sayang sangat padanya. Tapi macam mana dengan dirinya? Tepuk sebelah tangan mana mungkin berbunyi Moon. Cukuplah Moon. Jangan kau paksa aku lagi. Aku dah penat. Penat sangat. 12 tahun aku simpan perasaan ini. Sekarang ni, aku dah nampak yang aku hanya membazir masa. Aku dah lukakan hati banyak orang kerana perasaan ni. Aku kecewakan harapan babah, umi Darlynna. Aku dah patahkan perasaan Abang Nain. Tak cukup lagi ke beban yang perlu ku tanggung kerana perasaan ini, Moon?”
“Jasmin...”
Munir memandangku tanpa berkelip. Aku menghela nafas panjang setelah menghamburkan perasaan geram ini. Bukan setakat geram. Macam-macam lagi perasaan yang bercampur aduk dalam hatiku. Sebal, sedih, kecewa.
 “Jasmin, kau.. kau ok ke? Aku minta maaf, Min. Salah aku. Aku tak patut...”
“Kau tak salah Moon. Itu pendapat kau. Kau berhak. Maafkan aku, Moon. Aku terlalu emosional,” pintasku pantas.
Aku meraup wajahku. Tatkala itu telefon bimbitku berlagu. Aku pantas mencapai telefon yang terletak berhampiran di sebelahku.
Abang Nain!
“Assalamualaikum, hello, Min.”
“Waalaikumussalam. Ada apa bang?”
“Min sihat ke? Kenapa dengar suara serak?”
Alamak! Dia perasan perubahan suaraku.
“Sihat. Kering tekak. Hari ni kurang minum air.”
Abang Nain tergelak di hujung talian.
“Jom keluar makan. Abang dah ada di depan kedai ni.”
Hah! Aku bergerak ke jendela kedai. Benar! Keretanya sudah terpakir elok di bahu jalan. Betul-betul di hadapan Mus Read Shop.
“Ok. Tunggu sekejap ye. Min nak bagitau Moon.”
“Ok. Abang tunggu dalam kereta.”
Aku mematikan talian telefon. Kemudian menoleh ke arah Munir yang masih leka di kaunter.
“Pergilah, aku boleh handle. Lagipun customer tak ramai hari ni.”
Aku mengukir senyuman padanya. Dia terlalu baik. Sama seperti Nadeera. Kedua-dua sahabatku ini begitu mengambil berat terhadapku dan peribadiku. Tentulah tidak wajar untuk aku bermasam muka dengannya.
“Munir.”
Munir mengalih pandangan ke arahku. Dahinya berkerut seketika.
Thanks for being my best friends.”
“It’s course nothing, Jasmin Alia. Itulah pentingnya kawan.”

Tiada ulasan: