Ahad, 24 Oktober 2010

KERANAMU AIZY

Ruang dapur yang tadinya kelam sudah bertukar cerah disimbahi lampu Kalimantan.
Kelekuk!
“Aduh! Sakitlah!” jeritku seraya mengusap kepala yang agak sengal kesan diketuk dengan sudu. Terasa seperti hendak menangis pun ada. Tak sangka lelaki itu sanggup mengetuk kepalaku.
“Padan muka. Ini baru guna sudu. Belum lagi aku luku dengan lengan. Turun! Kau ingat ini kerusi ke? Kabinet dapur dengan kerusi pun dah tak tahu beza. Dah tu bergoyang-goyang kaki macam tunggu pelanggan.”
Aku tersentap.
Tunggu pelanggan? Dia samakan aku dengan pelacur kah?
Dengan perlahan aku turun, berpijak ke lantai. Mug berisi milo ais aku bawa ke sinki. Aku terus mencurahkan semua isi milo ais yang baru ku bancuh ke dalam sinki. Hilang terus dahagaku sebentar tadi.
“Nak ke mana pula tu?”
“Nak naik tidur.”
“Awal lagi ni.”
“Awal pun awal lah. Lagipun, tunggu pelanggan, tak datang-datang. Maklumlah, tak laku,” ujarku seraya memulang paku buah keras.
Wajah lelaki itu berubah.
“Awak terasa ke dengan apa yang saya kata tadi?”
“Habis tu? Itukan maksud abang? Nak samakan Jie dengan pelacur.”
“Dah pakaian tu terdedah sana, terdedah sini. Duduk pula mcam tu..”
Aku merenung kembali pakaian yang membaluti tubuhku. Tidak terlalu terdedah. Sekadar body fit berwarna merah terang dan seluar pendek hitam separas lutut.
“Jie memang suka minum di atas tu. Senang nak capai gelas. Lagipun, kabinet rumah abang ni, semuanya tinggi-tinggi. Mana Jie nak sampai. Jie pakai pakaian ni sebab Jie dalam rumah. Bukannya di luar rumah.”
“Tapi bukan depan aku.”
“Eh! Salah ke? Isteri tak boleh pakai macam ni ke di hadapan suami? Habis tu nak tunjuk kat siapa? Orang luar?”
“Jie!”
Aku terdiam.  Bila suaranya sudah meninggi sebegitu, aku fikir tak guna lagi aku bersuara. Nanti lain pula jadinya. Dengan pantas aku melangkah menuju ke bilik tidur. Meninggalkannya dirinya sendirian di dapur.
Aku merebahkan diri di atas katil. Cuba memejamkan mata yang tidak mengantuk. Aku menghela nafas panjang. Sangkaku berkahwin dengan lelaki yang dicintai akan beroleh bahagia. Rupa-rupanya aku silap. Cinta di satu pihak sahaja tidak akan membawa apa-apa makna.
***
Suasana remang petang agak panas. Tiada tiupan angin. Ditambah pula dengan kehadiran ramai pelanggan di kedai makan tempat kami berhenti menghilangkan haus di tekak.
“Kalau dia tak sukakan kau, kenapa dia setuju bernikah dengan kau?” soal Amirah seraya menyedut fresh orennya. Aku mencebir.
“Manalah aku tahu?”
“Kau tak pernah tanya dia?”soalnya lagi seperti lagak seorang detektif pula.
 “Kau ni gila ke? Takkan aku nak tanya direct macam tu kat dia? Malulah aku.”
“Lerr.. habis tu takkan kau nak biar rumahtangga kau macam ni jer. Tak ke mana nya. Silap-silap hari bulan, kau masuk wad gila.”
Aku membeliakkan mata ke arahnya
“Mulut kau ni Amirah. Tak ada insuran sungguh. Kau doakan aku jadi gila ke?”
Gadis di hadapanku tersengih bak kerang busuk. Bukannya nak membantu aku menyelesaikan masalah, menambahkan masalah lagi ada lah. Geram pula bila aku melihatnya.
“Maaf. Aku bagi perumpamaan jer.”
“Perumpamaan kepala hotak kau. Sudahlah. Aku nak balik ni. Dah pukul 6.30 petang. Aku tak bagitau pun Airil, aku datang jumpa kau. Nanti jenuh pula nak bersoal jawab dengan dia.”
“Err, kau hantar aku kat Shah Alam yer? Aku malaslah nak tunggu bas.”
“Yalah, yalah. Aku hantar sebagai menghargai jasa baik kau menjadi pendengar setia masalah aku.”
“Hehe..macam tu lah kawan, beb!”
***
Sebaik sahaja aku tiba di pekarangan rumah, kelihatan Honda Civic warna hitam pekat telah terpakir di halaman. Aku memandang jam di dashboard kereta. Pukul 8.30 malam. Ternyata aku lewat tiba hari ni. Semuanya gara-gara si Amirah yang meminta aku menghantarnya ke rumah ibu saudaranya di Shah Alam.
"Apa-apa pun masalah kau dengan Airil, selesaikanlah dengan cara baik. Aku rasa kau perlu lebih berkomunikasi dengannya. Aku pasti jodoh kau dengan dia. Aku kenal kau suka lelaki yang macam mana dan Airil adalah lelaki yang terbaik untuk kau. Fikir-fikirkanlah."
Tiba-tiba terlintas kembali kata-kata Amirah ketika aku di rumah ibu saudaranya. Dalam loyar buruknya, ada juga kata-katanya yang meresap ke tangkai hatiku.
Setelah berselawat beberapa kali, aku melangkah masuk ke dalam rumah dengan penuh debaran di dada. Seperti yang aku jangka, Airil terbaring di atas sofa sambil menonton televisyen. aku melangkah perlahan melintasi ruang tamu itu.
“Lambat balik hari ni?”
Langkahku terhenti. Aku memandang ke arah Airil yang santai di atas sofa ruang tamu.
“Abang dah makan. Ni Jie beli lauk. Nanti Jie panaskan, kita makan sama-sama ya,” ujarku cuba mengalih topik perbualan.
“Jie ke mana tadi?”
Ternyata helahku untuk mengelak tidak berjaya.
“Err..Jie hantar Amirah ke rumah Ibu saudaranya kat Shah Alam.”
“Kenapa call, tak dapat? Jie bawa telefon ke tidak?”
“Abang call? Jie tak dengar pun.”
Aku tertunduk seraya menyelongkar telefon bimbit di dalam beg tanganku. Ohh!
“Telefon Jie habis bateri. Patutlah tak berbunyi sehari ni.”
“Boleh tak kau serius sedikit? Aku sepetang macam nak gila telefon cari kau di sini sana. Risau kalau jadi apa-apa. Kau bagi alasan bateri telefon habis. Macam tu sahaja. Kau tak fikir ke aku yang kat rumah ni?”
Aku tersentak. Suara Airil sudah agak tinggi dan tegas. Aku tak suka bila dia begitu. Walaupun, kesalahan itu berpunca daripadaku. Tak boleh ke dia cakap dalam nada lembut. Terasa seperti takungan air panas di bibir mata.
“Maaf.”
“Maaf, maaf. Itu sahajalah. Kau tahu tak berdosa isteri keluar rumah tanpa kebenaran suami?”
Air mataku sudah tidak dapat dibendung lagi. Aku menangis.
“Sampai hati abang cakap pasal dosa depan Jie. Pernah tak abang terfikir dosa suami yang tidak pernah menunaikan tanggungangjawab batinnya terhadap isteri?”
Wajah lelaki itu berubah.
“Sepanjang dua bulan kita kahwin ni, kita tidur bilik berasingan. Kita macam orang asing. Abang tak sayangkan Jie? Abang langsung tak cintakan Jie? Apa salah Jie pada abang? Kenapa kita kahwin, kalau abang langsung tak suka pada Jie?”
Aku terduduk di atas sofa. Kakiku lemah sekali untuk berdiri. Aku tak kuat rupanya. Aku ingat aku mampu hadapinya walau selama mana pun. Tetapi aku tak mampu lagi bertahan walau untuk satu bulan lagi. Aku bertekad, sekiranya Airil benar-benar tak cintakan aku, lebih baik kami berpisah. Itu sahaja jalan penyelesaiannya yang aku nampak sekarang.
“Jie dah ada lelaki lain sebelum kita kahwin kan?”
Aku terpanggung. Mencari maksud di sebalik pertanyaannya.
“Lelaki lain? Apa maksud abang?”
“Kenapa Jie tak beritahu pada ibu abang yang Jie dah ada kekasih? Kenapa Jie terima lamaran ibu?”
“Kenapa pula Jie nak tolak lamaran ibu? Jie cintakan abang.”
“Habis tu siapa Aizy? Bukan dia ke kekasih hati Jie?”
Hah!
Aku tersenyum. Terasa hatiku teramat lega kembali apabila mendengar nama itu meniti di bibirnya. Pelbagai kemungkinan yang aku mula fikirkan apabila dia membangkitkan hal lelaki lain yang menjadi kekasihku. Aku sendiri berasa hairan dengan sikap dinginnya dan mula memikirkan yang bukan-bukan. Tetapi tak sangka pula hanya kerana nama itu, dia salah faham sehingga sanggup menjauhkan diri daripadaku.
“Kenapa tersenyum pula? Jawablah soalan abang tadi. Siapa Aizy tu?”
“Mana abang tahu nama tu?”
“Dalam beg duit Jie. Siap tulis dengan marker warna emas lagi.”
“Betul abang nak tahu? Abang tak menyesal ke kalau abang dah tau tentang kekasih Jie tu nanti?”
“Cepatlah,” tengkingnya dalam nada geram. Dadanya kelihatan berombak. Menahan marah barangkali.
“Baiklah.  Dia seorang lelaki yang hensem, baik, alim macam ustaz ….”
“Aku tak nak tahu pasal tu. Aku nak tahu siapa Aizy tu. Itu sahaja.”
“Ok. Ok. Jie terangkan hal sebenar. Aizy tu adalah gabungan nama abang dan Jie.. Airil dan Haizy. Itu sahaja. Bukan lelaki lain. Jie tak pernah ada lelaki lain dalam hidup Jie. Hanya abang seorang sahaja.”
Airil termanggu.
“Jadi…Aizy tu.. abang dan Jie..”
Aku mengangguk, mengiya.
“Ya Allah!”
Lelaki itu meraup rambutnya.
Aku bangun dan duduk bersebelahannya. Kami berpandangan seketika. Lelaki itu tertawa. Kali kedua aku melihat dia tertawa. Pertama kali adalah pada hari pernikahan kami. Manis sekali. Dan selepas malam pertama kami, dia tak pernah lagi tertawa di hadapanku.
“Bila abang jumpa nama tu?”
“Selepas malam pertama kita.”
Aku memandangnya dengan perasaan sedikit kecewa dengan sikapnya yang agak terburu-buru menuduhku.
“Ya, abang tahu abang salah. Kalaulah abang tanya tentang hal ini lebih awal, tentu perkara ini tidak berlarutan sehingga 3 bulan lamanya. Maafkan abang, Jie.”
Lelaki itu mengenggam erat tanganku. Panas.
“Kenapa Jie kata abang alim macam ustaz?”
Aku tertawa gelihati.
“Sebab abang langsung tak tergoda walaupun Jie pakai seksi tak hengat.”
“Ohh.. Jadi Jie memang ada maksud lah bila berpakaian macam tu?”
“Habis tu, takkan abang nak Jie pakai purdah pula dalam rumah?”
“Malam ni nak pakai lagi tak?”
Wajahku merona panas. Aku memandang wajahnya. Matanya merenungku dengan penuh makna.
“Err, abang dah tak mau jadi ustaz ke?”
“Ustaz? Abang jadi ustaz tak pakai kepiah, boleh?”
Soal lelaki itu seraya tertawa dengan kuat. Macam gatal pula bunyinya. Membuatkan bulu romaku meremang kembali seperti malam pertama kami. Erk!



1 ulasan:

iffahnazifa berkata...

Hahaha
Salah fhm rupanya.
Itula, buat andaian sndiri.
Klau tnya awal2 kn sng:D